کتابخانه عمومی زنده یاد علی همتی شهر خالدآباد

کتاب میراثی ماندگار
کتابخانه عمومی زنده یاد علی همتی شهر خالدآباد

کتابخانه عمومی زنده یاد علی همتی شهر خالدآباد
کتابخانه عمومی شهر خالدآباد در سال 1394در ساختمانی به مساحت 500 متر مربع واقع در طبقه فوقانی شهرداری که توسط خانواده زنده یاد علی همتی و به همت شهرداری خالدآباد تاسیس گردید ، که زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور اداره می گردد این کتابخانه که دارای مخزن کتاب به مساحت 300 متر مربع ، بخش کودک مجزا 40 متر و همچنین بخش نشریات و بخش نوجوان و بخش کمک درسی به صورت مجزا ، دو سالن مطالعه خواهران وبرادران به مساحت 100متر مربع که محیطی آرام و دلنشین را برای مطالعه کنندگان شهر خالدآباد فراهم نموده است.
آدرس : شهرستان نطنز ، شهر خالدآباد ، خیابان جواد الائمه ، طبقه فوقانی شهرداری خالدآباد ، 03154349576

روز جهانی محیط زیست گرامی باد

سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴ ق.ظ

آشنایی با روز جهانی محیط زیست

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال۱۹۷۲ با تصویب ماده‌ای، 5 ژوئن را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد.

هدف از نامگذاری روز جهانی محیط زیست، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری است.

به مناسبت روز جهانی محیط زیست در ایران  ۱۵ تا ۲۱خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

همه اجزای محیطی که در آن زندگی می کنیم، از هوایی که تنفس می کنیم تا تک تک درختان و گیاهان و حتا خاک زمینی که بر آن قدم می گذاریم، محیط زیست ما را تشکیل می دهند که ضروری ترین عوامل حیات ما را در خود جای داده است.

محیط زیست، سخاوتمندانه، هر آنچه که دارد را به ما ارایه می کند تا بتوانیم نفس بکشیم، به زندگی ادامه دهیم و بقای خود را حفظ کنیم. ما از این محیط، هوا، آب، غذا، آرامش و بسیاری مواهب دیگر را دریافت می کنیم؛ بدون آنکه چیزی را در ازای آن بپردازیم. اگر محیط زیست را موجودی زنده در نظر بگیرید، می توانید او را مادر هستی بدانید که همه انسان ها را فارغ از هر دین و آیین و نژاد در آغوش گرفته است و با نوازش هایش زندگی را به آنها هدیه می دهد. اما تا به حال چند بار پای درد دل های این مادر دلسوز نشسته اید؟ تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه زحماتش را قدردانی می کنید و مراقب او هستید؟ 

۵ ژوئن مصادف با ۱۵ خرداد، روز جهانی محیط زیست است؛ روزی که به پاس مهربانی های زمین و آسمان به این نام مزین شده است تا شاید برخی از خواب غفلت بیدار شوند و با خود بیندیشند که چگونه ذره ذره، جان محیط زیست را می گیرند و شیره جانش را می مکند.

می خواهیم برای تان از تاریخچه این روز بگوییم و همراه شما راه هایی را که می توانیم قدردان این نعمت بزرگ باشیم را بررسی کنیم.

محیط زیست چیست؟

شاید این سوال در ذهن شما هم به وجود بیاید که وقتی سخن از محیط زیست در میان است دقیقا راجع به چه چیزی صحبت می کنیم. محیط‌ زیست همه محیط‌هایی را شامل می شود که زندگی در آنها جریان دارد. این محیط ها می توانند شهر، روستا، منطقه، طبیعت و حتا زیر آب ها باشند. عوامل موثر بر شکل گیری محیط زیست را می توان تنوع آب و هوایی و تنوع شرایط اقلیمی، نوع خاک، اختلاف ارتفاع و نا همواری‌ها برشمرد. به طور کلی مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده، محیط زیست را تشکیل می دهند که با هم در کنش هستند و تاثیر چشمگیری بر رشد و نمو و رفتار موجودات دارند.

ویژگی های روز جهانی محیط زیست

این روز دارای ابعاد مختلفی است که عبارتند از:

روزی برای مردم

روز جهانی محیط زیست روزی برای مردم است تا به بهانه آن کاری برای مراقبت از زمین انجام دهند و تغییر را آغاز کنند. این تغییر می تواند در خود فرد صورت گیرد یا به صورت محلی انجام شود و حتا می تواند در سراسر کشور و یا در سطح جهانی به اجرا در آید. همه در انتخاب آزادند...

شعاری متفاوت در هر سال

در هر سال، روز جهانی محیط زیست بر روی یک موضوع متمرکز می شود و با تاکید بر روی یک مساله زیست محیطی، شعاری را به این روز اختصاص می دهد.

میزبانی روز جهانی محیط زیست

حدود ۱۰۰ کشور در فعالیت های مربوط به روز جهانی محیط زیست شرکت می کنند اما در هر سال کشوری به عنوان میزبان در نظر گرفته می شود تا مراسم رسمی در آن برگزار شود. در این مراسم چالش هایی که میزبان در مسایل زیست محیطی با آنها مواجه است، مورد بررسی قرار می گیرد و راهکارهایی برای بهبود آنها ارایه می شود.

شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۸

در هر سال، با توجه به مشکلات زیست محیطی، شعاری خاص برای روز جهانی محیط زیست در نظر گرفته می شود و امسال مردم، این روز را با شعار «غلبه بر آلودگی پلاستیک» جشن می گیرند که به نوعی حذف لوازم پلاستیکی و آلودگی آنها از محیط زیست را دنبال می کند. این شعار یک فراخوانی جهانی برای اقدام همه‌ ما در مبارزه با یکی از بزرگترین چالش‌های محیط ‌زیستی عصر حاضر به شمار می رود.

چرا این شعار انتخاب شده است؟

انسان از پلاستیک استفاده زیادی می کند و این مساله تا جایی پیش رفته که حذف بسیاری از مصارف آن در زندگی اصلا ممکن نیست. در دنیای امروز کار را به جایی رسانده‌ایم که پلاستیک آثار بسیارناگواری در محیط زیست به جا گذاشته است؛ آثاری که برخی از آنها را نمی توان جبران کرد.

در هر دقیقه یک میلیون بطری آب آشامیدنی در جهان تولید می‌شود و ۵۰۰ میلیارد کیسه‌ پلاستیکی نیز به دلایل مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. بسته بندی ها بیشتر از پلاستیک هستند و حدود یک سوم از آنها از طریق سیستم‌های جمع‌آوری زباله، جمع آوری نمی‌شوند؛ جالب اینجاست که این بسته بندی ها جای دوری نمی روند و همین جا در محیط زیست ما ماندگار می شوند. 

ورود ۱۳ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها در هر سال آماری نیست که بتوان به این راحتی از کنارش گذشت و اثرات آن را بر بقای آبزیان نادیده گرفت. این پلاستیک ها باید ۱۰۰۰ سال در اقیانوس ها رها باشند تا شاید تجزیه شوند.

 در دهه گذشته میزان مصرف پلاستیک به بیش از مقدار مصرف آن در کل قرن گذشته رسیده است و پلاستیک ها بیش از ۱۰ درصد زباله های روزمره ما را شامل می شوند. همه این آمار و ارقام تنها بخش کوچکی از فاجعه ای که دنیا با آن دست به گریبان است را نشان می دهد. پیام اصلی شعار انتخابی امسال این است که هر کدام از ما در زندگی روزمره‌ خود، به روش‌های ممکن تغییراتی ایجاد کنیم که از بار سنگین آلودگی‌های پلاستیکی بکاهیم و محیط زیست خود را از خطرات ناشی از انباشت ظروف و کیسه‌های پلاستیکی نجات دهیم. از این طریق، می توانیم شاخص‌های سلامت جوامع انسانی، گیاهی و جانوری را بهبود بخشیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی