کتابخانه عمومی زنده یاد علی همتی شهر خالدآباد

کتاب میراثی ماندگار
کتابخانه عمومی زنده یاد علی همتی شهر خالدآباد

کتابخانه عمومی زنده یاد علی همتی شهر خالدآباد
کتابخانه عمومی شهر خالدآباد در سال 1394در ساختمانی به مساحت 500 متر مربع واقع در طبقه فوقانی شهرداری که توسط خانواده زنده یاد علی همتی و به همت شهرداری خالدآباد تاسیس گردید ، که زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور اداره می گردد این کتابخانه که دارای مخزن کتاب به مساحت 300 متر مربع ، بخش کودک مجزا 40 متر و همچنین بخش نشریات و بخش نوجوان و بخش کمک درسی به صورت مجزا ، دو سالن مطالعه خواهران وبرادران به مساحت 100متر مربع که محیطی آرام و دلنشین را برای مطالعه کنندگان شهر خالدآباد فراهم نموده است.
آدرس : شهرستان نطنز ، شهر خالدآباد ، خیابان جواد الائمه ، طبقه فوقانی شهرداری خالدآباد ، 03154349576

چه کنیم که با کتاب دوست شویم؟

يكشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۱۰ ب.ظ

توصیه هایی برای کتاب خوانی

۱) ما در مطالعه کتاب و متون نوشتاری، عموما چشم های خود را به شیوه درست روی متن حرکت نمی دهیم و گاه یک جمله یا پاراگراف را چند بار می خوانیم که این باعث می شود در حین کتاب خوانی ، احساس کنیم سرعت مطالعه کمی داریم. اما باید بدانیم رفع این ایرادات که منجر به تندخوانی می شود به تنهایی مزیتی ایجاد نمی کند.

شاید برای خواندن رمان یا روزنامه ها، تندخوانی مفید باشد، اما در مورد کتاب های آموزشی چنین نیست. یادگیری، اساسا برقراری ارتباط بین آموخته های جدید و دانسته های قبلی است و کسی که شتابزده کتاب می خواند، ممکن است کتاب را به شکل کامل بخواند و بفهمد، اما الزاما کتاب را «یاد» نمی گیرد.

۲) کمال گرا نباشید. هیچ دلیلی وجود ندارد که کتابی را که آغاز کرده اید به پایان ببرید. ممکن است چند کتاب را ببینید و بگیرید و بخوانید و در نیمه راه رها کنید. ایراد از شما نیست. بلکه شاید کتاب مناسب و جذاب را پیدا نکرده اید. مطمئن باشید پس از مدتی که سلیقه کتاب خوانی خود را بهتر بشناسید، این نوع کتاب های نصفه و نیمه، سهم کمتری را به خود اختصاص خواهند داد.

۳) قبل از شروع به خواندن کتاب، اینترنت و موبایل و تلویزیون را از خود دور کنید. کمی از تلگرام و اینستاگرام و واتس اپ فاصله بگیرید و تمرکز خود را روی مطالعه کتاب در دستتان بگذارید.

۴) مطالعه باید لذت بخش ترین فعالیت ما باشد. بهتر است که مکان مشخصی را برای این کار در منزل و محل کار خود در نظر بگیرید. ترجیحا قبل از شروع به مطالعه، در کنار خود، چای یا هر نوشیدنی یا خوراکی دیگری را که مورد علاقه تان است، قرار دهید، تا در ذهن شما، لحظات کتاب خوانی با خاطره های خوب ثبت شود.

5) این نکته بسیار حائز اهمیت است. متأسفانه این ویژگی عصر ما و نسل ماست که به متن های کوتاه و مینیمالیستی (به معنای عام آن نه به معنای ادبی آن) علاقمند هستیم. فیس بوک و توییتر و … ما را عادت داده اند که متن های کوتاه بخوانیم. جملات طولانی در فیس بوک، عموما لایک نمی شوند و به اشتراک گذاشته نمی شوند. اما واقعیت این است که جملات کوتاه، ممکن است به صورت لحظه ای احساس خوب ایجاد کنند یا الهام بخش باشند، اما هرگز اثر یک متن طولانی را ندارند.

برای ترویج عادت مطالعه، لازم است از فضاهای مینیمال کمی فاصله بگیریم. نه اینکه فیس بوک و توییتر و … را ترک کنیم. اما به خاطر داشته باشیم که عادت دائمی به خواندن متن های کوتاه، حوصله ما را در مطالعه متن های طولانی کاهش می دهند.

۶) یکی از لذت هایی که می توانید تجربه کنید، صحبت با دیگران در مورد کتابی است که مطالعه کرده اید. می توانید با دوستان خود به صورت هماهنگ، یک کتاب مشخص را بخوانید و در مورد آن بحث کنید. اگر این فرصت را ندارید، می توانید با استفاده از سرویس هایی مثل پرشین بلاگ یا بلاگفا، وبلاگی راه اندازی کنید و خلاصه کتاب و نظرات خود را در مورد آن به اشتراک بگذارید

۷) ما در نظام آموزشی خود طی ۱۲ تا ۲۰ سال، می آموزیم که مطالبی را بخوانیم که دیگران ما را به خواندن آنها مجبور کرده اند. البته که استفاده از نظر دیگران در کتاب خواندن خیلی خوب است. اما سلیقه انسان ها در خواندن کتاب متفاوت است و ایرادی ندارد ما فردی را بسیار قبول داشته باشیم ولی سلایق متفاوتی در کتاب با هم داشته باشیم.

8) اکثر کتابخوان های حرفه ای، لیستی از کتاب های خوب را در دفتر یادداشت یا تلفن همراه خود دارند و هر جا نامی از کتابی می شنوند، آنجا یادداشت می کنند تا در زمانی که فرصتی برای خرید کتاب یا مطالعه دست می دهد، «دست خالی» نباشند.

سراغ پی دی اف نروید

پیشنهاد می شود خود را به خواندن کتاب های دیجیتال عادت ندهید. برای کسانی که عادت کتاب خوانی دارند، کتاب دیجیتال یا مکتوب (هاردکپی) تفاوتی ندارد. اما برای کسانی که به تازگی خود را به کتاب خوانی عادت می دهند، لمس کردن برگه های کاغذ، خط کشیدن زیر نوشته ها، دیدن نشانه میانه کتاب که مشخص می کند بخشی از کتاب خوانده شده، باز شدن شیرازه کتاب و جدا شدن برگه های آن (ناشی از بارها مرور یک کتاب)، همه و همه می توانند احساس خوب ایجاد کند. احساسی که ما را به خواندن کتاب های بیشتر ترغیب می کند.

در پایان جمله ای از نویسنده معروف فرانسوی، ویکتور هوگو می آوریم که می گوید: «خوشبخت، کسی است که به یکی از این دو چیز دسترسی دارد، یا کتاب های خوب یا دوستانی که اهل کتاب باشند.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی